Друк

15 елементів психічного та емоційного здоров'я

Автор: Хомів Марія Степанівна Дата . Опубліковано в Емоції, почуття, відчуття

21705 421772357894743 480194972 n1. Здатність любити. Здатність втягуватися у відносини, відкриватися іншій людині. Любити її такою, якою вона є - з усіма недоліками і достоїнствами. Без ідеалізації та знецінювання. Це здатність віддавати, а не брати. Це стосується і батьківської любові до дітей, і партнерської любові між чоловіком і жінкою.

2. Здатність працювати. Це стосується не тільки професії. Це в першу чергу про здатність створювати і творити те, що цінне для людини, сім'ї, суспільства. Людям важливо усвідомлювати, що те, що вони роблять, має сенс і значення для інших. Це здатність привносити у світ щось нове, творчий потенціал. Підлітки часто відчувають складність у цьому.

3. Здатність грати. Тут мова йде як про пряме значення «гри» у дітей, так і про здатність дорослих людей «грати» словами, символами. Це можливість використовувати метафори, гумор, символізувати свій досвід і отримувати від цього задоволення.

4. Безпечні відносини. На жаль, нерідко люди, які звертаються в психотерапію, полягають у насильницьких, загрозливих, залежних - одним словом, нездорових відносинах. І одна з цілей психотерапії допомогти їм це виправити.

5. Автономія. У людей, що звертаються в психотерапію, часто відзначається її недолік (але величезний потенціал, якщо вони в терапію таки прийшли). Люди роблять не те, чого насправді хочуть.

6. Постійність у собі або концепція інтегрованості. Це здатність залишатися в контакті з усіма сторонами власного Я: як хорошими, так і поганими, як приємними, так і з тими, що не викликають бурхливої радості. Це також здатність відчувати конфлікти і при цьому не розщеплюватися.

7. Здатність відновлюється після стресу (сила Его). Якщо у людини достатньо сили Его, то коли вона стикається зі стресами, вона не хворіє, не використовує для виходу з цього стану тільки один ригидний захист, не зривається. Вона здатна найкращим способом адаптуватися до нової ситуації.

8. Реалістична і надійна самооцінка. Багато людей нереалістично і при цьому занадто жорстко оцінюють себе, володіють критикуючим суворим Супер-Его. Можлива і зворотна ситуація - навпаки завищена самооцінка.

9. Система ціннісних орієнтацій. Важливо, щоб людина розуміла етичні норми, їх зміст, при цьому була гнучка у слідуванні ним. У 19 столітті говорили про «моральне божевілля», що зараз називають радше антисоціальним розладом особистості.

10. Здатність зносити напруга емоцій. Зносити емоції - значить вміти залишатися з ними, відчувати їх, при цьому не діючи під їх впливом. Це також одночасна здатність залишатися в контакті і з емоціями, і з думками - своєю раціональною частиною.

11. Рефлексія. Здатність залишатися его-дистонним, подивитися на себе ніби з боку. Люди з рефлексією здатні бачити, що саме є їх проблемою, і відповідно, поводитися з нею таким чином, щоб вирішити її, максимально ефективно допомагаючи собі.

12. Менталізація. Володіючи цією здатністю люди здатні зрозуміти, що інші - це зовсім окремі особистості, зі своїми особливостями, особистісною та психологічною структурою.

13. Баланс між тим, що я роблю для себе і для свого оточення. Це про можливість бути собою і піклуватися про власні інтереси, враховуючи при цьому і інтереси партнера, з яким є відносини.

14. Почуття вітальності. Здатність бути і відчувати себе живим. Віннікот писав, що людина може нормально функціонувати, але при цьому бути ніби неживою. Про внутрішньо змертвілого писав і Андре Грін.

15. Прийняття того, що ми не можемо змінити. Це про здатність щиро і чесно сумувати, відчувати скорботу у зв'язку з тим, що неможливо змінити. Прийняття своєї обмеженості і оплакування того, чого б нам хотілося мати, але його в нас немає.